söndag 18 januari 2015

Älskade pelargoner!

Tadadadaaa! Årets pelargonfröer är frösådda! Två sorter blev det. Den första heter Appleblossom Orbit och är, som namnet också antyder, rosablommande. Starkväxande om man får tro texten på fröpåsen och gror efter cirka 15 dagar.



Den andra sorten heter Black Velvet och även den är rosablommande men har något mörkare blad. Bladen är också markerade på ett tydligt sätt med en ljusare grön rand längst ut på kanten.  




I år ska jag vara riktigt tuff med de små sticklingarna och nypa dem allt efterhand så att de blir riktigt kraftiga och fina. Svårt det där, är alltid litet för försiktigt vilket straffar sig.



3 kommentarer:

  1. Hej Magdalena!

    Hittade hit när jag googlade på trädgårdsbloggar.

    Jag gillar också pelargoner även om jag inte har så många. Lider av samma sak som du, är alldeles för försiktig med att klippa och nypa och resultatet blir därefter, skrangliga och glesa plantor.

    Ha det gott!

    Hälsningar /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hejsan Magdalena!
    Precis som Gunilla hittade jag hit via google.
    Gillar också Pelargoner och brukar fröså men jag är en hårding och toppar plantorna hårt under deras uppväxt.

    Kul med fler norrlänska bloggare själv håller jag till i Piteå.

    Önskar dig en fin dag1

    Hälsningar
    Helen

    SvaraRadera
  3. Hej! Kul att du hittat hit! Piteå är en stad som ligger mig varmt om hjärtat. Det är dags att toppa snart, ska lägga ut någon bild som "bevis" för att jag också kunde vara en hårding :-)

    SvaraRadera